Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Kungsholm. En bild från sjösättningen den 17 mars 1928 på skeppsvarvet Blohm & Voss i Hamburg. På somrarna korsade Kungsholm Atlanten ungefär två gånger i månaden. Många kända svenska personligheter reste med det.
M/S Kungsholm var systerfartyg med rederiets redan sjösatta M/S Gripsholm. Det var dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Båda fartygen slutade sina dagar som skrot.
M.S. Alta av Hammerfest
MS "Alta" var en av Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap's skip (FFR) MS «Alta» gjekk i rute Mosjøen - Hammerfest, men var fleire gongar utleigd som avløysarskip i hurtigruta. MS «Alta» vart seld til Fiji i 1967 og grunnstøtte og sokk året etter.
Här i Hammerfest 1953
M/S Gripsholm. Ett svenskt passagerarfartyg som sjösattes den 8 april 1956 i Genua Italien. Fartyget levererades den 2 april 1957 till AB Svenska Amerika Linien i Göteborg. Här anländer det nya fartyget Gripsholm till Göteborgs hamn den 22 april 1957. Bogserbåten Leif syns vid sidan av fartyget. Jungfruturen från Göteborg till New York genomfördes den 14-15 maj 1957. Skeppet slutade sina dagar den 6 juli 2001 då hon under bogsering för att skrotas, sjönk utanför Godahoppsudden och sjönk. Djupet på platsen är ca 4200 meter.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Fartyget fraktade också gods. Bilden visar hamnarbetare med postsäckar som fartyget fraktat och som lastas av i hamnen i Göteborg 1936.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades den 27 november 1925 var dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. M/S Gripsholm byggdes av Armstrong, Whitworth & Co, Ltd i Newcastle, England. Hon levererades den 27 november 1925 till Svenska Amerika Linien i Göteborg som rederiets första nybygge.
Eckerölinjen
M/S Roslagen var ett av Eckerölinjens passagerarfartyg
År 1988, såldes hon till Eckerölinjen och döptes om till M/S Roslagen och insattes på rutten Eckerö–Grisslehamn 1988-2007
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en bild från hamnen i Göteborg 1925 då fartyget gör sin första resa över Atlanten mot New York.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 och var vid tiden det modernaste passagerarfartyget på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Jungfruresan påbörjades den 21 Nov. 1925.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 och var vid tiden det modernaste passagerarfartyget på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en interiörbild från första klass matsal. Notera att stolarna är förankrade med kedjor i golvet för att inte flytta sig i hård sjö. Bilden tagen den 9 Nov. 1925. Jungfruresan påbörjades den 21 Nov. 1925.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 och var vid tiden det modernaste passagerarfartyget på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en interiörbild från andra klass barhall. Bilden tagen den 9 Nov. 1925. Jungfruresan påbörjades den 21 Nov. 1925.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en bild från Amerikakajen i Göteborg 1927 då fartyget avseglar på en sex veckors kryssning i Medelhavet. Det är 430 passagerare ombord och enligt bildtexten många Stockholmare.
Överlevande från S/S Andrea Doria som anlänt till New York med M/S Stockholm,
Oceanångare Andrea Doria för det italienska rederiet Italian Line med hemmahamn i Genua, Italien, mest känd för sin förlisning 1956, då 46 personer omkom.
H