Stockholms stadshus 1930. Två segelfartyg lastade med ved ligger vid kajen. Att de ändå har segel uppe betyder i regel att det regnat och de är hissade för att torka.
Stockholm förr i tiden. Bild från en av Stockholms kajer där fartyget Margol ligger förtöjd och lastar och lossar med hjälp av en hamnkran. På kajen järnvägsräls och vagnar. Sverige 1940-tal
Stockholm förr i tiden. Vy över Stadsgården i Stockholm. Det råder full aktivitet på bangården och i hamnen. Varor lastas och lossas av de majestätiska hamnkranarna. En lastbåt ligger vid kajen. En lastbil tillhörande Uno Ottossons åkeri står och väntar på gods. I bakgrunden syns Skeppsbron och Gamla stan med slottet. Sverige 1950-tal
Ulvsunda industriområde
Fructus Fabriken i Ulvsunda
En Lastbil från Fructus väntar på att få lasta av sin last ombord på fartyget M/S Svanesund
AB Fructus fabriker var ett framgångsrikt företag som producerade sin succé, läsken Pommac.
1952
M/S SVEALAND
Byggd i Tyskland 1925.
Tillsammans med systerbåten Amerikaland var Svealand vid leveransen världens största torrlastfartyg och Sveriges största lastfartyg med sina 20 600 tdw,
M/T Sveadrott
Här i Göteborgs hamn 1940
M/T Sveadrott var ett svenskt tankfartyg.
Sveadrott byggdes 1938 och var då ett av Sveabolagets 84 fartyg. Hon var med sina 15 310 ton d.w. Kockums största bygge och Sveriges största handelsfartyg. Hon var dessutom Sveriges snabbaste tankfartyg.
Fartyget deltog under andra världskriget i lejdtrafiken och var det första fartyg som tilläts passera Skagerackspärren.
La Plata leveransfärdigt
Kockums varv i Malmö hamn på måndagsförmiddagen ser vi motorfartyget La Plata beställt av Johnsonlinjen till rederiet.
22 mars. 1943
1957 07 07. På resa Gustafsvik - Buenos Aires fick fartyget brand i maskinrummet utanför den brasilianska kusten vid Abrolhos öarna. Besättningen som bestod av 44 stycken och åtta passagerare fick överge fartyget och bärgades av ett amerikanskt fartyg. Efter flera misslyckade bärgningsförsök av LA PLATA drev hon till slut på land. Då hissade den brasilianska marinen den brasilianska flaggan, vilket ledde till diplomatiska förvecklingar mellan länderna. Det ordnade upp sig till slut och rederiet fick tillbaka fartyget, men det var i sådant uselt skick så det såldes för skrotning.
Fartyg förr i tiden. M/T Bera. Svensk handelsfartyg av AB Götaverken i Göteborg och sjösattes den 14 Juli 1939 och var då det största fartyg som dittills byggts i Sverige. Här i så kallad lejdtrafik under Andra Världsrkiget. Det då neutrala Sverige trafikerade med handelsfartyg utländska hamnar från Göteborg genom de tyska och brittiska minspärrarna. Trafiken var viktig för Sveriges försörjning under krigsåren och handel fick endast ske med neutrala länder. För trafiken ställdes ett antal villkor bland annat att lejdfartygen skulle målas och märkas med de svenska färgerna så att de var lätta att känna igen. 1939
Fartyg förr i tiden. Ett större handelsfartyg är på väg att sjunka och står upprätt i den tjocka isen som omger fartyget. Omständigheterna till olyckan och vad fartyget heter är tyvärr okänt. 30-talet
Fartyg förr i tiden. Under eskort av en svensk jagare bestyckad med kanoner, stävar svenska fraktfartyg utefter den svenska kusten. Det då neutrala Sverige trafikerade med handelsfartyg utländska hamnar från Göteborg genom de tyska och brittiska minspärrarna. Trafiken var viktig för Sveriges försörjning under krigsåren och handel fick endast ske med neutrala länder. För trafiken ställdes ett antal villkor bland annat att lejdfartygen skulle målas och märkas med de svenska färgerna så att de var lätta att känna igen. Sverige Juli 1942
Fartyg förr i tiden. M/S La Plata. Fraktfartyg sjösatt 1942 och beställt av Rederi AB Nordstjernan. Här i så kallad lejdtrafik under Andra Världsrkiget. Det då neutrala Sverige trafikerade med handelsfartyg utländska hamnar från Göteborg genom de tyska och brittiska minspärrarna. Trafiken var viktig för Sveriges försörjning under krigsåren och handel fick endast ske med neutrala länder. För trafiken ställdes ett antal villkor bland annat att lejdfartygen skulle målas och märkas med de svenska färgerna så att de var lätta att känna igen. Sverige 1942
Fartyg förr i tiden. En bild från isbrytaren Atles akterskepp och en rad med fartyg som följer tätt bakom i den isränna som är enda vägen fram i Östersjöns tjocka is under krigsåret 1942
Fartyg förr i tiden. M/S Innaren. Sjösatt den 1 Februari 1944 och levererad till Rederi AB Transatlantic i Göteborg. Här i så kallad lejdtrafik under Andra Världsrkiget. Det då neutrala Sverige trafikerade med handelsfartyg utländska hamnar från Göteborg genom de tyska och brittiska minspärrarna. Trafiken var viktig för Sveriges försörjning under krigsåren och handel fick endast ske med neutrala länder. För trafiken ställdes ett antal villkor bland annat att lejdfartygen skulle målas och märkas med de svenska färgerna så att de var lätta att känna igen. Sverige 1944
Stockholm Södermalm. Från söder ser man Folksamhusets skyskrapa och delar av Skanstull. I förgrunden större och mindre båtar på farleden Hammarbyleden. Skanstullsbron till vänster förenar Södermalm Gullmarsplan och södra hammarbyhamnen. Sverige 1963