Lars Skiöld
(1923-2006)
Svensk ämbetsman.
Känd i media i samband med övergången till högertrafik, därefter som generaldirektör för Trafiksäkerhetsverket
1968
Nunnorna har snöbollskrig på 1960-talet. En vinterdag får nunnorna för sig att kasta snöboll på varandra. En tidig VW Karmann-Ghia skymtar till vänster.
Nunnorna har snöbollskrig på 1960-talet. En vinterdag får nunnorna för sig att kasta snöboll på varandra. En tidig VW Karmann-Ghia skymtar till vänster.
Nunnorna har snöbollskrig på 1960-talet. En vinterdag får nunnorna för sig att kasta snöboll på varandra. En Volvo Amazon 1962-1964 skymtar i bakgrunden.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.