Are you sure you want to delete this item? Are you sure you want to delete these 0 items?

Download

Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists. Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.

Processing...

Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.

Add assets to album

  • KG268471.jpg
    KG
    Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Bildörren på modellen har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen. Bilen står framför Svenska bilfabrikens lokaler i Nacka strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Bilden tagen 1949-1950.
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiska
    Nostalgiskt
    Bilder från förr
    Retro
    Förr i tiden
    Dåtiden
    Dåtidens
    Genre
    Från
    Gammal
    Gamla
    Bild
    Bilder
    Svartvit
    Svartvita
    Gammalmodig
    Gammalmodigt
    Svenskt
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvitt
    Classic
    Med
    Och
    Gammeldags
    Gammaldags
    Bil
    Bilar
    Bilkörning
    Motorism
    Personbil
    Personbilar
    Fordon
    Bilhistoria
    Nybil
    Bilförsäljning
    Fordonshistoria
    Bilutställning
    Bilutställningar
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    1950-tal
    1950-tals
    1950-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Framdörr
    Framdörrar
    Biltillverkare
    Bilmodell
    40s
    1940s
    Forties
    50s
    1950s
    Fifties
    Aero Minor
    Interiör
    Kupe
  • KG268472.jpg
    KG
    Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Bildörren på modellen har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen. Bilen står framför Svenska bilfabrikens lokaler i Nacka strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Bilden tagen 1949-1950.
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiska
    Nostalgiskt
    Bilder från förr
    Retro
    Förr i tiden
    Dåtiden
    Dåtidens
    Genre
    Från
    Gammal
    Gamla
    Bild
    Bilder
    Svartvit
    Svartvita
    Gammalmodig
    Gammalmodigt
    Svenskt
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvitt
    Classic
    Med
    Och
    Gammeldags
    Gammaldags
    Bil
    Bilar
    Bilkörning
    Motorism
    Personbil
    Personbilar
    Fordon
    Bilhistoria
    Nybil
    Bilförsäljning
    Fordonshistoria
    Bilutställning
    Bilutställningar
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    1950-tal
    1950-tals
    1950-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Framdörr
    Framdörrar
    Biltillverkare
    Bilmodell
    40s
    1940s
    Forties
    50s
    1950s
    Fifties
    Aero Minor
    Baklucka
    Bagagelucka
  • KG268469.jpg
    KG
    Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Notera att bildörren har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen. Bilen står framför Svenska bilfabrikens lokaler i Nacka strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Bilden tagen 1949-1950.
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiska
    Nostalgiskt
    Bilder från förr
    Retro
    Förr i tiden
    Dåtiden
    Dåtidens
    Genre
    Från
    Gammal
    Gamla
    Bild
    Bilder
    Svartvit
    Svartvita
    Gammalmodig
    Gammalmodigt
    Svenskt
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvitt
    Classic
    Med
    Och
    Gammeldags
    Gammaldags
    Korsordsbilder
    Bil
    Bilar
    Bilkörning
    Motorism
    Personbil
    Personbilar
    Fordon
    Bilhistoria
    Nybil
    Bilförsäljning
    Fordonshistoria
    Bilutställning
    Bilutställningar
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    1950-tal
    1950-tals
    1950-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Framdörr
    Framdörrar
    Biltillverkare
    Bilmodell
    40s
    1940s
    Forties
    50s
    1950s
    Fifties
    Aero Minor