Kung Olav V av Norge , 1903-1991 , här med sin son kronprins Harald som fyller 9 år och har fått ett Meccano av sin far . Meccano var en modellbygglåda bestående av metalldelar, skruvar, muttrar och kunde användas för att bygga alla typer av modeller. För många pojkar som växte upp på 50-talet var detta drömleksaken.
21 Februari 1946
Karl Gerhard, 1891-1964. Svensk revyartist, teaterdirektör och revy och kuplettförfattare, Sverige störste revykung med minst 60 revyer och 4000 kupletter. Bilden på Karl Gerhard i scenkostym är tagen i samband med någon av hans revyer på Folkan i Sthlm i slutet på 30-talet början på 40-talet.
Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Bildörren på modellen har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen. Bilen står framför Svenska bilfabrikens lokaler i Nacka strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Bilden tagen 1949-1950.
Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Bildörren på modellen har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen. Bilen står framför Svenska bilfabrikens lokaler i Nacka strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Bilden tagen 1949-1950.
Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Notera att bildörren har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen. Bilen står framför Svenska bilfabrikens lokaler i Nacka strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Bilden tagen 1949-1950.
Calle Jularbo
1893-1966
Svensk dragspelare och kompositör
Här tre generationer Ebbe Jularbo (1915-1991) och Alfred Karlsson som var speleman och gårdfarihandlare (1864-1952) och Calle Jularbo
Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Notera att bildörren har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen.
Saab 21. Svenskt stridsflygplan med en ovanlig formgivning med endast en motor baktill med skjutande propeller. Planet tillverkades av Saab AB och ingick i det svenska flygvapnet. Det tillverkades två modeller J21 och A21 och fick smeknamnet "Tvestjärten". Här pågår inskjutningen av flygplanets automatvapen. Rekylen är så kraftig att flygplanet måste förankras med vajrar.
Saab 21. Svenskt stridsflygplan med en ovanlig formgivning med endast en motor baktill med skjutande propeller. Planet tillverkades av Saab AB och ingick i det svenska flygvapnet. Det tillverkades två modeller J21 och A21 och fick smeknamnet "Tvestjärten".
Saab 21. Svenskt stridsflygplan med en ovanlig formgivning med endast en motor baktill med skjutande propeller. Planet tillverkades av Saab AB och ingick i det svenska flygvapnet. Det tillverkades två modeller J21 och A21 och fick smeknamnet "Tvestjärten". Sverige 1945
Saab 21. Svenskt stridsflygplan med en ovanlig formgivning med endast en motor baktill med skjutande propeller. Planet tillverkades av Saab AB och ingick i det svenska flygvapnet. Det tillverkades två modeller J21 och A21 och fick smeknamnet "Tvestjärten".
Kvinna i badrum. En ung kvinna ligger i ett badkar och njuter. Hon är rädd om frisyren och har noga satt upp håret så det inte blir blött. På en stol bredvid står en radioapparat och förmodligen lyssnar hon till den medan hon badar. På radioapparatens framsida visas vilken station som sänder när man vrider på ratten. Förutom FM utsändningar lyssnade man även på utlandets radio på långvåg. Sverige 1945
Kung Olav V av Norge , 1903-1991 , här med sin son kronprins Harald som fyller 9 år och har fått ett Meccano av sin far . Meccano var en modellbygglåda bestående av metalldelar, skruvar, muttrar och kunde användas för att bygga alla typer av modeller. För många pojkar som växte upp på 50-talet var detta drömleksaken.
21 Februari 1946