Edward VIII av Storbritannien , 1894-1972 , kung av Storbritannien mellan den 20 januari - 11 december 1936, då han abdikerade och avsade sig kronan. Anledningen till abdikeringen var hans önskan att gifta sig med den två gånger frånskilda amerikanskan Wallis Simpson, vilket tidens Engelska politiker och kyrkan ansåg vara omoraliskt.
Här tillsammans med kung Gustaf V i en öppen bil i samband med prinsens besök till Sverige den 4 oktober 1932. Den kungliga Cadillacen. Utsmyckningen i form av små kronor på motorhuven, på lyktorna och på grillen. En Cadillac V8 registrerad som A22 byggd av karosserimakaren Alexis Kellner, en cabriolet som ofta användes under parader.
Stockholms stadshus 1930. Två segelfartyg lastade med ved ligger vid kajen. Att de ändå har segel uppe betyder i regel att det regnat och de är hissade för att torka.
Olaus Olssons Kolimport.Ett företag verksamt i Stockholm sedan 1880 och var en av stadens kolleverantörer. Kolet förvarades i kolupplag och kolgårdar belägna i Norra Hammarbyhamnen och i Värtan. På bilden syns arbetare med en kolsäck på ryggen och en man på vagnen som tar emot den. 1930-tal
Torghandel 1930. Hötorget i centrala Stockholm med en kvinna vid ett marknadsstånd med färsk strömming och annan fisk som hon säljer i lådor framför sig.
Stockholms ström 1937. Vy över Stockholms ström. Vid Slussen och bryggan ligger bogserbåtar av mindre typ med namn som Emy, Venus, Hugin, Strömåkaren. I bakgrunden ligger ett krigsfartyg ur den svenska kustflottan för ankar. Till höger Stadsgården.
Mjölkcentralen i Stockholm 1933. En interiör från Mjölkcentralens lokaler på Torsgatan på Norrmalm i Stockholm. Tomma mjölkflaskor fylls med mjölk och försluts med en aluminiumkorkar. Två kvinnor övervakar den nästan automatiska hanteringen. Den 26 april 1915 grundades Lantmännens Mjölkförsäljningsförening som senare bytte namn till Mjölkcentralen, förkortat MC. Mjölkcentralen ägdes av mjölkbönderna för att få ordning på Stockholms mjölkhandel som bestod av många olika mejerier och små mjölkbutiker. Det var det första kooperativa mejeribolaget i Sverige som omfattade flera orter. Företagets symbol var en röd ko med lite kantiga former, som bland annat tillverkades i trä. *** Local Caption *** Den 26 april 1915 grundades Lantmännens Mjölkförsäljningsförening som senare bytte namn till Mjölkcentralen, förkortat MC. Mjölkcentralen ägdes av mjölkbönderna för att få ordning på Stockholms mjölkhandel som bestod av många olika mejerier och små mjölkbutiker. Det var det första kooperativa mejeribolaget i Sverige som omfattade flera orter. Företagets symbol var en röd ko med lite kantiga former, som bland annat tillverkades i trä.
Calle Möller som hästhandlare Johansson med två kvinnor som förbereder julfirandet på Skansen i Stockholm. Här färdigställer de traditionella juldekorationer i en stuga på Skansen November. 1939
Översvämning vid biografen Tranan i Stockholm den 6 November 1939, Folksamling utanför
Tranan var en biograf i Fredhäll på Kungsholmen i Stockholm med adress Adlerbethsgatan 21, alldeles invid Fredhällsparken.
Stockholm 1939. Det brittiska passagerarfartyget R.M.S. Orcades ligger för ankar i Stockholms hamn. I förgrunden några svenska skärgårdsbåtar, i bakgrunden ligger ett större passagerarfartyg vid Stadsgårdskajen.
Prinsessan Ingeborg av Danmark (1878-1958) , Prins Gustaf Adolf (1906–1947) och prinsessan Ingrid av Sverige (1910-2000) sedermera drottning av Danmark., vid öppnandet av Stockholmsutställningen 1930
Märtha av Norge, 1901-1954 , svensk prinsessa och kronprinsessa av Norge, gift 1929 med kronprins Olav sedermera kung Olav V av Norge, Här med dottern Astrid (f.1932) och nyfödda prins Harald (f. 1937) och längst till höger
prins Carl Bernadotte Jr. (1911-2003) på Stockholms centralstation 26 Juni Sverige 1937
Finnkampen 1931
Här på Stockholms Stadion 1931, där Finland vinner med 104-76, Här vinner Sten Pettersson (1902-1984) svensk häcklöpare, efter det att Finlands Bengt Sjöstedt diskas efter tre rivna häckar.
Stockholm förr i tiden. Stockholms frihamn, invigd 1919. Hamnen som var den största i Sverige, ansågs vara en av de modernaste hamnarna i världen. Byggkostnaden uppgick till 30 miljoner kronor. Hamnen består av två pirer med en hamnbassäng emellan med en kajlängd av 1218 meter. På bilden syns ett större antal Ford bilar som importerats till Sverige på den öppna platsen med magasin 1, 2 och 3 synliga. 1920-1930
Interiör från ett storkök som tillhör firman Matexpressen på Östgötagatan 64 i Stockholm. Det som syns är matlådor märkta AB Matexpressen och man kan anta att företaget var tidigt ute med att erbjuda färdiglagad mat för hemleverans i matlådor.
Sverige 19 November. 1939