Ford Good year. En färgannons från 1924 där de två amerikanska företagen, biltillverkaren Ford och däcktillverkaren Good Year annonseras. Det är det den svenska återförsäljaren AB Amerikanska motorimporten, som gör reklam för varumärkena. En kvinna i helfiur, i klassik 20-tals klänning håller en Ford personbil och i bakgrunden ett hjul med däck och ekerfälg. Annonsen publicerad i Bonniers veckotidning nr 24 1924
Stockholmsbörsen 1924. En bild från den stora börssalen under ett pågående börsupprop. Under tiden börsledaren ropar upp från de listade värdepapprena, säljer och köper börsmedlemmarna. Stockholm 1924
Fartygshistoria. Det svenska rederiet Svenska Lloyds fartyg S/S Patricia ankommer Göteborgs hamn den 19 December 1923. Fartyg trafikerar rutten Göteborg-London. Som passagerare ombord är kronprinsparet Gustaf Adolf och sin nyblivna hustru Louise Mountbatten. De gifte sig den 3 Nov. 1925 i Chapel Royal i London och vigselförrättare var ärkebiskopen av Canterbury.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en bild från hamnen i Göteborg 1925 då fartyget gör sin första resa över Atlanten mot New York.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 och var vid tiden det modernaste passagerarfartyget på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Jungfruresan påbörjades den 21 Nov. 1925.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 och var vid tiden det modernaste passagerarfartyget på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en interiörbild från första klass matsal. Notera att stolarna är förankrade med kedjor i golvet för att inte flytta sig i hård sjö. Bilden tagen den 9 Nov. 1925. Jungfruresan påbörjades den 21 Nov. 1925.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 och var vid tiden det modernaste passagerarfartyget på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en interiörbild från andra klass barhall. Bilden tagen den 9 Nov. 1925. Jungfruresan påbörjades den 21 Nov. 1925.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm. Fartyget som levererades 1925 dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Gripsholms med en längd av 168,5 meter och en bredd på 22,7 meter var ett veritabelt flytande lyxpalats och här färdades dåtidens kändisar. Här en bild från Amerikakajen i Göteborg 1927 då fartyget avseglar på en sex veckors kryssning i Medelhavet. Det är 430 passagerare ombord och enligt bildtexten många Stockholmare.
Fartygshistoria. Svenska Amerika Liniens fartyg S/S Stockholm. Fartyget sjösattes 1899 och såldes 1915 till Rederi AB Sverige-Nordamerika Göteborg. Här avseglar fartyget från Amerikakajen i Göteborg mot New York den 12 April 1920. På kajen står människor som vinkat farväl eller nyfiket följt det stora kryssningsfartygets avfärd mot Amerika. Bogserbåtar syns på vattnet som bogserat fartyget en bit ut i hamnen.
Segelfartyg förr i tiden. Ett större segelfartyg råkar ut för en storm. Skeppet ligger lågt i vattnet och vågorna slår in på däck från sidan. En besättningsman flyr uppåt från vattnet. 1920-tal