Sixten Jernberg
(1929-2012)
Svensk längdskidåkare. Jernberg tog sammanlagt 9 medaljer, varav 4 guld, i OS. Detta, tillsammans med hans insatser i VM, gör att han räknas som en av Sveriges främsta idrottsmän genom tiderna.
1988
Amerikanskt flottbesök augusti 1954. En amerikansk sjöman i Stockholm i samband med att fartyget USS Baltimore ur den amerikanska sjätte flottan som han tillhör, är på besök i huvudstaden. Sjömannen heter Ronald Eugene Henn från Ohio USA, född 29 december 1931, död 26 december 2000. Bilden publicerad i tidningen Damernas värld nr 38 1954.
Ohlssons Beklädnads i Malmö 1962
Här modevisning i butiken Stina Pacini Ohlsson modedirektris med mannekäng som visar upp en kappa med hatt för publik.
Svenska flottan på manöver. Bilden tagen på pansarskeppet Sverige. En man ur besättningen i närbild med uniformsmössan som har skeppets namn Sverige i guldbokstäver fram. Han röker pipa. Sverige Juni 1940
Svenska flottan på manöver. Bilden tagen på pansarskeppet Sverige. En man ur besättningen i närbild med uniformsmössan som har skeppets namn Sverige i guldbokstäver fram. Han röker pipa. Sverige Juni 1940
Svenska flottan på manöver. Bilden tagen på pansarskeppet Sverige. En man ur besättningen i närbild med uniformsmössan som har skeppets namn Sverige i guldbokstäver fram. Han röker pipa. Sverige Juni 1940
Kirunagruvan på 1950-talet. En man står och borrar i berget med en tryckluftsborr. Bergborren som säkert för en hel del oljud används utan att mannen har något hörselskydd. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan En man i förarhytten på en gruvdumper i gruvans dagbrott. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan En bergborgmaskin är använd för att borra djupa hål i berget med för att sedan apteras med sprängmedel. Två män, laddare, utför arbetet med att fylla borrhålet med sprängmedel. En man syns trycka in sprängmedlet med en lång stång medan den andra håller ordning på stubintråden/tändtråden. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En större grävmaskin i gruvans dagbrott gräver fram järnmalmen. En eldriven lastmaskin som fyllde skopan med malm och lastade Euclidtruckarna i dagbrottet. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan En gruvdumper syns höja flaket och tömma järnmalmen för vidare transport och förälding i ett schakt till transportnivån i dagbrotten. Där små tåg för malmen till uppfordringen med hiss till marknivån. En större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan Tre av gruvarbetarena syns i dagbrottet klädda i varma kläder och tjocka mössor. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man med en slägga över axeln. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan . En gruvdumper kommer åkande, en större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan Tre av gruvarbetarena syns i dagbrottet klädda i varma kläder och tjocka mössor. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan En man använder större bergborgmaskin för att borra djupa hål i berget för att sedan aptera med sprängmedel. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan . En man på väg upp i en gruvdumper, en större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan . En man använder en större domkraft och använder skaftet för att höja domkraften. Malmen transporterades inom gruvområdet med små tåg och varefter dagbrottet utvidgades byggde man nya spår men även justerade och reparerade de befintliga. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954