Rakflicka förr i tiden. Den kända skådespelerskan Greta Garbos första yrke som rakflicka. Kanske det faktumet inte med säkerhet ledde henne fram till en skådespelarkarriär men fotograf Kristoffersson gör ändå gällande i bildtexten att Varje rakflicka är en Garbo. Greta Garbo arbetade som rakflicka i sin ungdom medan hon ännu gick i skolan. På eftermiddagar och vissa kvällar fick hon hjälpa till hos en bekant farbror-frisör i närheten av hemmet med att tvåla, det vill säga att förbereda mannen inför rakningen med att göra raktvålen/skummet och smörja in mannens ansikte med det. Här en rakflicka som fläktar en färdigrakad man i ansiktet och hakan för att rakvatten ska torka lite snabbare och behagligare. På det som ser ut som ett racket men som är själva solfjädern/fläkt av trä står reklamen för Gahns Keratin, Hårets medicin. Maj 1940
Rakflicka förr i tiden. Den kända skådespelerskan Greta Garbos första yrke som rakflicka. Kanske det faktumet inte med säkerhet ledde henne fram till en skådespelarkarriär men fotograf Kristoffersson gör ändå gällande i bildtexten att Varje rakflicka är en Garbo. Greta Garbo arbetade som rakflicka i sin ungdom medan hon ännu gick i skolan. På eftermiddagar och vissa kvällar fick hon hjälpa till hos en bekant farbror-frisör i närheten av hemmet med att tvåla, det vill säga att förbereda mannen inför rakningen med att göra raktvålen/skummet och smörja in mannens ansikte med det. Här en rakflicka med en man som ska rakas. Maj 1940
Rakflicka förr i tiden. Den kända skådespelerskan Greta Garbos första yrke som rakflicka. Kanske det faktumet inte med säkerhet ledde henne fram till en skådespelarkarriär men fotograf Kristoffersson gör ändå gällande i bildtexten att Varje rakflicka är en Garbo. Greta Garbo arbetade som rakflicka i sin ungdom medan hon ännu gick i skolan. På eftermiddagar och vissa kvällar fick hon hjälpa till hos en bekant farbror-frisör i närheten av hemmet med att tvåla, det vill säga att förbereda mannen inför rakningen med att göra raktvålen/skummet och smörja in mannens ansikte med det. Bilden visar en kvinna på en raksalong/frisersalong vid ett skåp innehållande hårvatten och andra skönhetsprodukter för män. Rena handdukar i en hög och hon är korrekt klädd i vita arbetskläder. Maj 1940
Rakflicka förr i tiden. Den kända skådespelerskan Greta Garbos första yrke som rakflicka. Kanske det faktumet inte med säkerhet ledde henne fram till en skådespelarkarriär men fotograf Kristoffersson gör ändå gällande i bildtexten att Varje rakflicka är en Garbo. Greta Garbo arbetade som rakflicka i sin ungdom medan hon ännu gick i skolan. På eftermiddagar och vissa kvällar fick hon hjälpa till hos en bekant farbror-frisör i närheten av hemmet med att tvåla, det vill säga att förbereda mannen inför rakningen med att göra raktvålen/skummet och smörja in mannens ansikte med det. Bilden visar en rakflicka utanför sitt arbete och med fokus på sin Garbo-lika skönhet. Maj 1940
Rakflicka förr i tiden. Den kända skådespelerskan Greta Garbos första yrke som rakflicka. Kanske det faktumet inte med säkerhet ledde henne fram till en skådespelarkarriär men fotograf Kristoffersson gör ändå gällande i bildtexten att Varje rakflicka är en Garbo. Greta Garbo arbetade som rakflicka i sin ungdom medan hon ännu gick i skolan. På eftermiddagar och vissa kvällar fick hon hjälpa till hos en bekant farbror-frisör i närheten av hemmet med att tvåla, det vill säga att förbereda mannen inför rakningen med att göra raktvålen/skummet och smörja in mannens ansikte med det. Här syns rakflickan med den kopp som användes för att vispa raktvålen i med en borste. Maj 1940
Rakflicka förr i tiden. Den kända skådespelerskan Greta Garbos första yrke som rakflicka. Kanske det faktumet inte med säkerhet ledde henne fram till en skådespelarkarriär men fotograf Kristoffersson gör ändå gällande i bildtexten att Varje rakflicka är en Garbo. Greta Garbo arbetade som rakflicka i sin ungdom medan hon ännu gick i skolan. På eftermiddagar och vissa kvällar fick hon hjälpa till hos en bekant farbror-frisör i närheten av hemmet med att tvåla, det vill säga att förbereda mannen inför rakningen med att göra raktvålen/skummet och smörja in mannens ansikte med det. Här en rakflicka med en man som ska rakas. Maj 1940
Revyfolk på 1940-talet. En ung kvinna ur teaterbaletten klädd i scenkläderna inför kvällens föreställning, sitter bekvämt och lutar sig på stolen och fixar naglarna. Sverige 1944
På 1940-talet. En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
På 1940-talet. En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
På 1940-talet. En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
På 1940-talet. En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad i Kristofferssons egen bok Hon kameran och jag 1955 på sidan 98 och på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
På 1940-talet. En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Här pryder hon omslaget på tidningen Filmjournalen nr 13 1948. Bildnr KG269751
På 1940-talet. En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
På 1950-talet. En ung kvinna i en baddräkts-liknande klädsel står vid en bardisk och dricker en drink ur ett sugrör. På bardisken står mängder av drinkar färdiga att drickas garnerade med en apelsin/citron-klyfta. Sverige 1951
På 1950-talet. En ung kvinna som bor på en husbåt, ljuset strömmar in från en av ventilerna från sidan. Bilden publicerad i Kristofferssons egen bok Hon kameran och jag 1955 där han till bilden beskrivit hur han belyst henne för att få så bra resultat som möjligt.
På 1950-talet. En ung kvinna ler och ser glad ut. Bilden publicerad i Kristofferssons egen bok Hon kameran och jag 1955 där han till bilden beskrivit hur han belyst henne för att få så bra resultat som möjligt.
På 1950-talet. En ung kvinna ler och ser glad ut på sin arbetsplats. Hon är fotograferad i ett större arkiv och har dragit ut en låda fylld med dokument. Bilden publicerad i Kristofferssons egen bok Hon kameran och jag 1955 däpå sidan 106.