Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Södra Kungstornets tak 1953.
En vy från tornet ner på Kungsgatan. Personbilen närmast är en amerikansk Nash årsmodell 1947-1948. Det är vänstertrafik.
1953
Studenten 1954. Studenterna firar sin avklarade studentexamen och en band sitter ovanpå en Renault 4CV som sviktar kraftigt under tyngden av orkestern. De passerar Flygarmonumentet vid Karlaplan i Stockholm. I bakgrunden det som senare skulle bli kvarteret och köpcentrumet Fältöversten.
1954
Volvo PV 444. Bilmodellen tillverkades av Volvo mellan åren 1944 och 1957. Bilmodellen anses vara svenskarnas folkbil av döma av dess stora popularitet och hur många som tillverkades. Totalt gjordes 196005 stycken av bilmodellen. Bilens egenskaper marknadsfördes med rymligt bagageutrymme, rostskydd, bäddbar och Volvo Service. En kvinna står på uppfarten där Volvon är parkerad klädd i en elegant dräkt, jacka och hatt. Sverige 1956
Amerikansk bil på 1950-talet. En man framför sin amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. En mäktig kylarprydnad syns sticka ut på motorhuven, något som senare skulle betraktas som extra trafikfarligt och förbjöds därför. Begreppet dollargrin var en benämning på de dessa flådiga bilar vilket anspelar på att fronten och grillen liknade en mun med tänder. Kanske bilden är tagen med just det i åtanke. Sverige 1954
Amerikansk bil på 1950-talet. En man står vid sin nya amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. En mäktig kylarprydnad syns sticka ut på motorhuven, något som senare skulle betraktas som extra trafikfarligt och förbjöds därför. Sverige 1954
Ny bil förr i tiden. En man snyggt klädd i kostym och hatt står vid sin nya amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. Sverige 1954
Husvagn förr i tiden. En familj utanför deras nya husvagn. Husvagnen är föregångaren till husvagnen Ägget som lanserades 1955. Det första exemplaret byggdes 1948 byggdes på initiativ av Helmer Berglund i Örebro på hans eget företag SMV, Sörby Mekaniska Verkstad. Han och hustrun kunde inte enas om hur de skulle fira sin semester men han bestämde sig för att göra en husvagn. En kompromiss mellan fruns önskan om en sommarstuga och Helmers reslust. Karossen är i aluminium på en träram. Det patensökta nedsänkabara golvet i husvagnen syns tydligt och gjorde att den låga vagnen ändå fick full takhöjd när golvet var nedfällt. Bilden från ett tidigt femtiotal där en barnfamilj stannat på en äng och snabbt installerat sig med leksaker och hushållsgöromål såsom matlagning och hänga tvätt. Fakta om vagnen: Längd 3.10 m, bredd 1.80 m, höjd 1.95 m, vikt 370 kilo. Husvagnen hade fyra bäddar, städskåp och garderob. Köksavdelning med diskställ. Den hade dock inga bromsar!. Sverige tidigt 1950-tal
Gunnar Gren. Född 31 oktober 1920, död den 10 november 1991. Svensk fotbollsspelare. I italienska fotbollslaget Milan var han en av tre svenskar i trion Gre-No-Li. Grens utomordentliga bollbehandling och taktiska skicklighet gav honom i Italien smeknamnet Il professore. Gunnar Gren blev 1946 den förste att få Guldbollen som landets bäste fotbollsspelare; detta var året innan han vann skytteligan. Av facktidningen "Gazetta dello Sport" utnämndes Gren två gånger till ligans främste utländske spelare. År 1970 blev han av en expertjury i Hylands hörna utsedd till "Alla tiders störste svenske fotbollsspelare". Här med sin son Martin, två år framför en Fiat personbil.
Det är en regnig dag i centrala Stockholm, året är 1954 och sommaren då regnet stod som spön i backen. En kvinna står under ett paraply i regnet och verkar ändå glad och ler. Det är tydligt att det ett ordentligt regnväder då hon är fotograferad inifrån en bil genom rutan som är täckt av regndroppar.
Det är en regnig dag i centrala Stockholm, året är 1954 och sommaren då regnet stod som spön i backen. En kvinna står under ett paraply i regnet och verkar ändå glad och ler. Det är tydligt att det ett ordentligt regnväder då hon är fotograferad inifrån en bil genom rutan som är täckt av regndroppar.
Det är en regnig dag i centrala Stockholm, året är 1954 och sommaren då regnet stod som spön i backen. En kvinna står under ett paraply i regnet och verkar ändå glad och ler. Det är tydligt att det ett ordentligt regnväder då hon är fotograferad inifrån en bil genom rutan som är täckt av regndroppar.
Det är en regnig dag i centrala Stockholm, året är 1954 och sommaren då regnet stod som spön i backen. En kvinna står under ett paraply i regnet och verkar ändå glad och ler. Det är tydligt att det ett ordentligt regnväder då hon är fotograferad inifrån en bil genom rutan som är täckt av regndroppar.
Stockholm på 1950-talet. Stureplan 1953. Hit söker sig stockholmare för att roa sig eller äta. Stureplan var också en mötesplats och hållplats för många bussar och spårvagnar. I bakgrunden Bångska palatset. Stockholms mest attraktiva och dyra reklamplats där fasaden är täcks av neonskyltar som Agfa Gevaert, Kockums emalj. Platsen för skyltarna var väl vald och dess neonskyltar syntes över hela Stureplan, en bit in på Birger Jarlsgatan och längs hela Kungsgatan. I gatuplan med skyltfönster upplysta syns Fröjds herrklädsbutik och ovanför Hotell pensionat Krohn.