Eva Dickson , 1905-1938 , svensk äventyrare, rallyförare. Den första kvinna som korsade Sahara med bil. Hennes resor i Afrika skildrades i svensk press under 1930-tal där hon kallades äventyrerska.
Midnattssolsrallyt 1963. En biltävling som kördes första gången 1950 och sista gången 1964. Rallyt grundades 1950 av bildirektören Ernst S. Nilson. Här Berndt Jansson vid starten vid Karlbergs slott den 18 Juni 1963. Han kör en Porsche 356 Carrera 2 GT och segrar också i detta års upplaga av rallyt.
På 1950-talet. En äldre kvinna med filmkamera har ställt sig på kofångaren på en bil för att få en bättre vy över det hon filmar. En yngre kvinna står bredvid och ser glad ut. De är anhöriga till någon av nyblivna färdiga studenterna som firar att de klarat studentexamen och drar fram på en Stockholmsgata. Sverige 1954
På 1930-talet. En utbildning av kvinnliga förare till ambulanser och lastbilar under andra världskrigets Sverige den 4 november 1939. En av övningarna är körning i terräng.
På 1930-talet. En utbildning av kvinnliga förare till ambulanser och lastbilar under andra världskrigets Sverige den 4 november 1939. En av övningarna är körning i terräng.
Frank Sinatra. Amerikansk sångare och skådespelare. Född 12 december 1915, död 14 maj 1998.
Här på Sverigebesök 1953 när han och hustrun skådespelaren Ava Gardner ankommer med flygplan till Bromma flygplats den 29 maj 1953 och åker vidare i en bil.
Leena Skoog , 1951-1998 , svensk fotomodell, sångerska och skådespelerska. Känd för att ha haft en kort romans med dåvarande kronprinsen kung Carl den XVI Gustaf. Här utanför Stockholms slott som bakgrund en vinterdag den 5 Februari 1970 som anspelar på detta faktum. En Volvo P1800 syns bakom henne, en bil som kronprinsen ägde.
Leena Skoog , 1951-1998 , svensk fotomodell, sångerska och skådespelerska. Känd för att ha haft en kort romans med dåvarande kronprinsen kung Carl den XVI Gustaf. Här utanför Stockholms slott som bakgrund en vinterdag den 5 Februari 1970 som anspelar på detta faktum. En Volvo P1800 syns bakom henne, en bil som kronprinsen ägde. Hon demonstrerade för rätten att bära minikjol när modet förespråkade långskjol.
Volvo PV 444. Bilmodellen tillverkades av Volvo mellan åren 1944 och 1957. Bilmodellen anses vara svenskarnas folkbil av döma av dess stora popularitet och hur många som tillverkades. Totalt gjordes 196005 stycken av bilmodellen. Bilens egenskaper marknadsfördes med rymligt bagageutrymme, rostskydd, bäddbar och Volvo Service. En kvinna står på uppfarten där Volvon är parkerad klädd i en elegant dräkt, jacka och hatt. Sverige 1956
På 1940-talet. En ung kvinna vid sin personbil av det amerikanska bilmärket Ford. Hon är klädd i en tvådelad dräkt, kjol och kort jacka i fiskbensmönstrat ylletyg. Hon står på bilens fotsteg för att nå upp på taket där en sökarlykta sitter monterad. Den kunde man behöva justera ibland. Hennes hund syns sitta på förarplatsen vid ratten. Bilden tagen i Stockholm Sverige 1949
På 1940-talet. En ung kvinna i sin personbil av det amerikanska bilmärket Ford. Hon är klädd i en tvådelad dräkt, kjol och kort jacka i fiskbensmönstrat ylletyg. Bilden tagen i Stockholm Sverige 1949
Stockholm 1953. I korsningen Kungsgatan och Sveavägen passerar bilar och lastbilar förbi. Till höger syns Konserthuset. I bakgrunden syns de gamla hus och kvarter som numera rivna i samband med rivningarna av Klarakvarteren. Nu står på platsen Sergels torg med Kulturhuset och Hötorgsskraporna. Stockholms stadsfullmäktige beslutade att city skulle moderniseras, höjder och backar planas ut. De gamla Klarakvarteren fick ge plats åt det moderna Stockholms city.
Ingeborg ”Boj” Kewenter
(1932-2010)
Svensk författare
Här efter vigseln i Stockholms rådhus åker de på Kungsgatan i Stockholms i en hästdroska 13 Juni 1952
Ingeborg ”Boj” Kewenter
(1932-2010)
Svensk författare
Här efter vigseln i Stockholms rådhus åker de på Kungsgatan i Stockholms i en hästdroska 13 Juni 1952
Par förr i tiden. Ett något äldre par och ett något yngre går mot kameran. I bakgrunden syns bilar och husvagnar uppställda. På 1950-talet fick fler svenskar råd att köpa en egen bil och med den möjligheter att semestra i Sverige. Husvagnen var ett relativt nytt fenomen vid den här tiden . Sverige 1954
Amerikansk bil på 1950-talet. En man framför sin amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. En mäktig kylarprydnad syns sticka ut på motorhuven, något som senare skulle betraktas som extra trafikfarligt och förbjöds därför. Begreppet dollargrin var en benämning på de dessa flådiga bilar vilket anspelar på att fronten och grillen liknade en mun med tänder. Kanske bilden är tagen med just det i åtanke. Sverige 1954
Par förr i tiden. Ett något äldre par och ett något yngre går mot kameran. I bakgrunden syns bilar och husvagnar uppställda. På 1950-talet fick fler svenskar råd att köpa en egen bil och med den möjligheter att semestra i Sverige. Husvagnen var ett relativt nytt fenomen vid den här tiden . Sverige 1954
Par förr i tiden. Ett äldre par står i dörren till sin nya husvagn. På 1950-talet fick fler svenskar råd att köpa en egen bil och med den möjligheter att semestra i Sverige. Husvagnen var ett relativt nytt fenomen vid den här tiden . Sverige 1954
Amerikansk bil på 1950-talet. En man står vid sin nya amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. En mäktig kylarprydnad syns sticka ut på motorhuven, något som senare skulle betraktas som extra trafikfarligt och förbjöds därför. Sverige 1954
Ny bil förr i tiden. En man snyggt klädd i kostym och hatt står vid sin nya amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. Sverige 1954
Husvagn förr i tiden. En familj utanför deras nya husvagn. Husvagnen är föregångaren till husvagnen Ägget som lanserades 1955. Det första exemplaret byggdes 1948 byggdes på initiativ av Helmer Berglund i Örebro på hans eget företag SMV, Sörby Mekaniska Verkstad. Han och hustrun kunde inte enas om hur de skulle fira sin semester men han bestämde sig för att göra en husvagn. En kompromiss mellan fruns önskan om en sommarstuga och Helmers reslust. Karossen är i aluminium på en träram. Det patensökta nedsänkabara golvet i husvagnen syns tydligt och gjorde att den låga vagnen ändå fick full takhöjd när golvet var nedfällt. Bilden från ett tidigt femtiotal där en barnfamilj stannat på en äng och snabbt installerat sig med leksaker och hushållsgöromål såsom matlagning och hänga tvätt. Fakta om vagnen: Längd 3.10 m, bredd 1.80 m, höjd 1.95 m, vikt 370 kilo. Husvagnen hade fyra bäddar, städskåp och garderob. Köksavdelning med diskställ. Den hade dock inga bromsar!. Sverige tidigt 1950-tal