Mjölkbar i Norrköping på 1950-talet. Mjölkbar var en enklare matservering med självservering där menyn var enkel svensk husmanskost som till exempel falukorv, pytt i panna. Ursprungligen lanserades mjölkbarerna av organisationen Mjölkpropaganden. Syftet var att få svenskarna att dricka mer mjölk. I den enkla serveringen satt gästerna ofta med ytterkläderna på. Mjölkpropagandans arbete med att få svenskarna att dricka mer mjölk var framgångsrikt för att ligga på rekordnivån 200 liter i slutet av 40-talet, början på 50-talet. Det är det unga paret Sture och Ylva som är på sin första semester tillsammans och i en bil av 1934 års modell som de sparat ihop till. Bilden från 1952
Semester på 1950-talet . Det är det unga paret Sture och Ylva som är på en tio-dagars semester. De har sparat ihop till en bil som de åker runt i, en av 1934 års modell. De har stannat vid en rastplats vid landsvägen vid Sörmländska Stavsjö och fikar på en kvarnsten som fungerar som bord. Kaffekoppar och kaffebröd är framdukat och ett par termosar sticker upp ur väskan. Sverige 1952.
Kronprins Olavs ankomst till Oslo
Efter en enkel mottagningsceremoni vid Rådhuset färdades så kronprins Olav genom staden i bil och blev under hela färden föremål för det norska folkets hjärtedjupa hyllningar som den dagen inte visste några gränser.
14/5 1945
Krockkudde förr i tiden. Den numera vanliga krockkudden marknadsfördes på 1960-talet. Här en tidig bild där en frivillig passagerare provar effekten av att kudden snabbt fylls med luft.
Motorsport förr i tiden. En klassisk racingbil från tyska bilkoncernen Auto Union tävlar på Skånska Saxtorp Grand Prix. Modellen Auto Union Typ D hade det klassiska smeknamnet Silverpilarna. Inte att förväxla med Husqvarnas motorcykel Silverpilen. 1939
Stockholm förr i tiden. En översiktsbild över korsningen Drottningholmsvägen och S:t Eriksgatan. Spårvagnarna passerar på spåren mitt i gatan. Det är vänstertrafik med få bilar på gatan den här dagen. Sverige 1940-tal
Stockholm förr i tiden. En nostalgisk gatumiljö från Norra Bantorget i Stockholm där bilar och spårvagnar samsas om utrymmet på gatorna. Den dominerande byggnaden med de två karakteristiska hörntornen är nu populärt kallad LO-borgen. Stockholm 1920-30-tal
Heinrich Nordhoff. 1899-1968. Tysk företagsledare och chef för Volkswagen från tiden efter andra världskriget till sin död. Hans arbete med att förbättra och vidareutveckla den klassiska Bubblan bidrog till bilmodellens globala framgångssaga.