Affär på 1930-talet. Ett affärsbiträde i en lanthandel har en kund som köpt risgryn. Interiöreren är typisk för en handelsbod där alla inköp görs över disk, dvs. kunden talar om vad den önskar, och handlaren tar fram. Vissa varor vägs och säljs på lösvikt. Klassisk reklam för försvunna varumärken syns, Solo-kaffe, Persil, Pix. Sverige 1937
På 1940-talet. En ung kvinna i en butik som säljer tapeter. En vänlig manlig expedit är behjälplig med tapetvalet. Hon sitter med tapetprover framför sig och bläddrar. Sverige 1946
På 1940-talet. En ung kvinna handlar hos Arvid Nordquist, en rörelse med anor från 1800-talet med namnet efter grundaren. Affärsidén var att saluföra varor av hög kvalitet samtidigt som han och personalen skulle uppträdda med kvalitet. Den prydligt klädde manlige expediten håller en klase vindruvor. 1946
På 1940-talet. En ung kvinna i en butik där ett stort antal slipsar hänger från ett ställ. Hon ser rätt uppgiven ut när hon försöker välja ut en lämplig som passar mottagaren. Sverige 1944